Jodoh

** gambar ehsan en gugel

Lepas urusan dengan cikgu Mat, kami pun nak balik rumah. Tapi sebelum tu macam biasa, ajak cikgu Mat minum2 di bawah kedai.

Cikgu mat : En hadi jemput ke rumah en ismail. Anak dia kahwin.

En hadi : Oh, bila kendurinya?

Cikgu mat : Ahad ni.

En hadi : Insya allah kalau saya tak sibuk. Sebab banyak sangat meeting nak kena pergi.

Cikgu mat : Ooo boleh lah kot lari2 kejap.

En hadi : Insya allah. Anak dia yang mana yang kawin? Dengan orang melayu kita ke orang depa juga?

Cikgu mat : Dengan orang melayu kita. Budak tu 17 tahun. Sekolah lagi. Anak dia 19 tahun.

Aku macam biasa lah, terkejut. Mujur tak tersembur je bihun sup. Buruk perangai sikit.

Cikgu mat : Budak tu kena teruskan sekolah. Tahun ni nak ambil SPM. Dah nak kawin sangat, kawin kan ajelah.

En hadi : Yelah…

Hmm, bagus juga kawin awal. Untuk elakkan berlakunya perkara2 maksiat. Cuma itu lah bila sudah kawin, berat lah tanggungjawabnya. Ada pro dan con dalam situasi ini. Nak pikul tanggungjawab itu bukan mudah. Sedangkan kita yang sudah berumur ni pun masih lagi bergaduhan tentang tanggungjawab, ini kan pula yang belum habis sekolah. Mana nanti mengandung lagi si isteri, sekolah lagi. Aduhai.

Tapi lain orang lain pemikirannya.

One thought on “Jodoh

  1. weh, ko dah terer masuk link kat tepi. ajo aku canne nak wat manyak2 kategori utk link tu … blur lah guna wordpress ni

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s