Kaf ba ro kaf alif ta nun (Keberkatan)

Tengok tajuk, mesti teringat cerita dunia baru lakonan Elyana. Setiap kali tengok lakonan khatijah tan dalam cerita tu aku mesti tersengih-sengih sebab cara dia berlakon sangat kelakar. Tapi cerita hari ni takde lah kelakar macam cerita dunia baru tu. Cuma sedikit info yang boleh dikongsi bersama.                                                                                                                                                                                                                                                     

Pagi tadi, ada seorang pakcik datang ke library aku. Mulanya bersembang tentang kebersihan library. Kemudian bersembang tentang keberkatan. Mungkin sebab dia tengok aku member perhatian. Tapi memang aku suka melayan orang yang bersembang ada tujuan. Lebih-lebih lagi bila bab agama dan pengalaman. Aku suka mendengar pengalaman orang yang lebih tua dan lebih matang dari aku. Kalau muda, dan banyak pengalaman, aku dengar juga. Pendek kata, sapa sahaja yang banyak pengalaman, aku dengar.                                                                                                                               

Semalam, aku jumpa dengan ifah (ex-housemate) yang sekarang ni dah kerja kat pd jelapang baru, ipoh. Bukak topik taraf hidup sekarang yang semakin tinggi. Semua perlu duit untuk terus hidup. Dan hari ni Allah bagi aku sesuatu di luar jangkaan. Jawapan kepada setiap rungutan aku.                                                                                                      

Yang paling aku simpan dalam kepala ialah bab berkatnya gaji bila kita kerja dengan betul. Kerja dengan betul ni maksudnya kerja kerana Allah. Tidak berkira dalam bekerja. Contoh, kalau kita ambil masa satu jam untuk urusan tertentu dalam waktu kerja, kita kena ganti balik. Ganti untuk mendapat keberkatan dari Allah. Biarlah orang tak nampak kita ganti, tapi Allah dan malaikat nampak dan mencatit setiap yang kita lakukan.                                                                                                                                                                 

Dulu aku akui, setiap wang atau tenaga yang aku gunakan untuk library, aku pasti mengharapkan balasan yang setimpal. Namun aku lupa kerja adalah ibadah. Dan amanah. Kalau kita tak berkira dengan apa yang kita keluarkan untuk ibadah, pastinya ganjaran yang kita dapat melebihi daripada apa yang kita harapkan. Gaji yang kita dapat bukan sepenuhnya milik kita. Dalam gaji tu ada milik anak-anak, milik suami/isteri, milik ibu dan ayah dan milik anak-anak yatim..                                                                                                                                                                                                                                        

Aku sepatutnya lebih peka dengan perkara-perkara remeh macam ni. Mungkin di dunia aku mampu untuk menjawab sekiranya dipersoalkan. Namun, mampukah aku menjawab sekiranya Allah bertanya di akhirat kelak??? Itu yang menjadi persoalan. Kebaikan sekecil-kecil zarah dikira begitu juga keburukan sekecil zarah juga ditimbang tara. Aku kena selalu ingatkan diri untuk sentiasa menjadi yang lebih baik.                           

Kadang-kadang aku terfikir, Allah menemukan aku dengan semua orang dan bermacam ujian ada sebabnya. Mungkin aku lalai dengan nikmat yang Allah berikan. Dan aku juga percaya selagi aku redha dengan ujian Allah, selagi itulah kuatnya ujian yang diberikan. Mungkin nampak mudah dan simple, namun kesannya sangat mendalam.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             

Allah menemukan aku dengan pakcik ni untuk menyedarkan aku tentang banyak perkara yang perlu kepada keberkatan dari Allah. Begitu juga kata maksu di Ijok ;

                                                                                                                                                                       

 “Duit kalau sikit tapi berkat, tak akan rasa tak cukup.. Tapi duit yang banyak kalau tak berkat akan selalu rasa tak cukup..”

Cukup memberi kesedaran pada aku..


2 thoughts on “Kaf ba ro kaf alif ta nun (Keberkatan)

  1. Ya, betul. Lagi satu petua, walau sikit pun kita dapat … jangan lupa bahagian ibubapa. Insya Allah walau canne kecik pun gaji, mesti cukup duit tu. Berkat. Ni dulu ada org yang bagitau, tapi memang betul pun, masa arwah mak aku ada lagi … walaupun masa tu gaji kecik sangat … bagi dia 100-200 pun masa tu, still cukup je duit belanja. Skang … gaji dah besar sket dari dulu … tapi sebab dah kureng skey hulur2 terasa slalu x cukup.

  2. kan.. kadang2 kita rasa x cukup ada le tu slack tang memana.. aku masih teruskan bagi cuma tu la mungkin slack tang keja la kot.. haih, apa pun kena muhasabah diri balik..

Leave a Reply

