Rm50 punya pasal

Masuk pasar, fikir nak beli sayur dari peniaga melayu ke nak beli dari peniaga cina. Akhirnya dah decided beli dari peniaga melayu lah. Dah belek-belek sayur yang nak beli, dah letak dalam bakul, aku hulur dekat makcik A. ( ada dua makcik dalam situasi ni ) Aku keluarkan not rm50. Bagi isyarat yang aku ada duit nilai besar. Makcik A cakap ok. Means dia ada duit kecil untuk bagi baki.                                                                                                                             

Tiba-tiba makcik B masuk. Makcik A cakap ada duit pecah ke tidak. Sekali makcik B mengamuk. Marah-marah dengan nada yang kuat. Cakap kenapa ambil duit besar. Baru mula meniaga mana ada duit kecil bagai. (aku ke pasar dalam kul 10.30 pagi ok bukan 6 pagi ) Sambil hempas-hempas barang dan sayur yang dia tengah pegang. Ke hulu ke hilir dia berjalan sambil mulut marah-marah. Aku terasa la dengan keadaan tu sebab memang aku yang bagi not besar. Makcik A diam je. Sambil cuba ambil barang dari customer lain. Aku dah hangin.                                                                                                                     

Aku : La ni macam ni lah makcik. Tak payah dok bising-bising. Tak payah nak marah-marah. Tak payah nak hingaq-hingaq. Bak mai balik duit saya. Nah amek sayur makcik ni. Saya pi beli kedai lain.                                                                                                                                

Aku letak balik semua sayur. Aku ambil duit dari makcik A. Pastu aku blah dari kedai dia. Aku pi ke peniaga cina yang berdekatan. Aku beli semua yang perlu. Kemudian, aku bagi not rm50 yang sama aku ambil tadi. Cina tu dengan senyum ambil duit dari aku dan dia bagi baki dekat aku.                                                                                                                         

Aku punya lah fikir lebih baik beli dari peniaga melayu sebab nak tolong orang melayu. Tapi ini yang aku dapat. Hah, tobat lahom la lepas ni aku nak singgah lagi gerai dia. Aku tak kisah kalau dia tak nak terima duit besar. Tapi tak perlu lah sampai nak maki-maki, marah-marah kuat-kuat depan orang. Maruah tu. Malu lagi.                                                         

Sepatutnya kalau nak meniaga kenalah ada duit kecil. Dah terang-terang kita pembeli akan keluarkan duit dari bank untuk membeli. Duit dari bank bukan rm10, rm5. Paling minimum pun rm50. Dah tu mestilah nak tukar dengan kedai untuk dapat duit kecil. Yang peniaga pun, pergilah tukar dengan bank kalau dah tau nak meniaga. Kata orang melayu penuh dengan ADAB. Tapi aku tengok bangsa lain lebih hormat dan beradab dari bangsa meLAYU!!! 

6 thoughts on “Rm50 punya pasal

  1. hmm.klu aku pun hangin cm hg gak..huhu..tu la kdg2 kita nie saja nk tlg melayu tp tu la..tu yg kita dpt….hg pngkah la kdai makcik tu..hahahhaa…kena bt cmtu..hak pengguna mesti dipertahankan…

  2. amik dia … kena kat ko. bagus .. lengkali kalo ada org canni, kita wat je camtu senang

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s