Reflexology

Dah pernah cuba? Hmm, memang bagus. Semua sakit boleh diubati dengan mengurut tapak kaki. Untuk mencegah la. Kalau dah dapat penyakit, tak payah urut lagi. Telan ubat saja. Prevention is better than cure. Cewah, maklong speaking London..                              

Semalam, pergi mengurut lagi. Al maklum, sudah tua-tua begini, haruslah menitik beratkan kesihatan. Tempat mengurut yang terbaik di sini ialah bersebelahan dengan Bank Muamalat. 45 minit = rm30. Tukang urut? Hmm, aku mesti cari orang cina. Tak tahu kenapa sebab pada aku, yang suka menjaga kesihatan ialah orang cina. Mungkin sebab mak aku cakap derang ni takut mati. Hehe..                                                                                             

Budaya pemakanan dan perubatan mereka juga sangat bagus. Walaupun mereka inilah penyebab penyakit-penyakit sebab makan b*** kan. Bukan tak nak sebut tapi orang kita ni sensitif perkataan tu. Nanti kata mencarut pulak (motifff??)                                                

Dulu, mula mengurut memang sakit. Dua tiga hari juga kesan kesakitan. Nampak tak? Betapa berangin nya badan aku ni. Saluran darah pun kena tekan kasi itu angin pecah. Tapi lepas dah dua tiga kali pergi, dah ok. Dah tak sakit. Apa pun kena jaga pemakanan juga. Makanan berangin boleh makan. Tapi jarang-jarang makan. Seminggu sekali ok.             

Kacang kalau boleh cubalah makan dua bulan sekali ke. Begitu juga dengan daging, udang, semua yang akhirnya akan menjadi asid. Aku ni tak pandai sangat, tapi ni semua cina tukang urut tu yang bagitau. Aku just share aje. Organ-organ dalaman lembu, ayam tu kalau boleh jangan makan langsung. Tak elok untuk kesihatan.                           

Sebab dia cakap, tak ada guna juga kalau seminggu 3 kali berurut kaki tapi masih makan makanan macam tu. Memang tak dinafikan, budaya kita banyak makan santan, kari semua tu. Tak elok sangat. Untuk zaman sekarang yang kurang senaman. Memang orang dulu pun makan yang sama, tapi mereka bersenam dan buat kerja-kerja yang mengeluarkan peluh. Kita?? Aircond juga akhirnya. Hmm…                                                               

So pada kawan-kawan yang belum cuba, silalah cuba refleksologi ni. Memang bagus. Anda boleh rasa sendiri perubahan badan anda..   

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s