Rupa-rupanya…

Sebenarnya dah lama nak beli perangkap baru. Perangkap tikus yang lama tu rosak. Hanya sekali pakai. Huh. Buatan sekarang ni semua tak berbaloi. Harga mahal. Dalam minggu lepas dapatlah aku menangkap cik ti yang jenis curut kot. Sebab muncung dan badan panjang. Tapi keesokan harinya dia boleh terlepas dari sangkar. Adeh macam mana dia usaha untuk keluar. Sedangkan lubang-lubang tu sangat kecil.                                 

So keesokan harinya aku pasang umpan lagi. Kena. Kali ni aku ketuk tutup sangkar tu rapat-rapat. Dan aku biarkan sangkar di luar rumah. Memang nampak kejam kan. Tapi tikus adalah haiwan perosak dan boleh dibunuh. Aku biarkan dia kesejukan hujan lebat dan kepanasan terik mentari. Nak rejam dalam air geli pulak nak pegang walaupun dia dalam sangkar.                                                                                                                                                                                                     

Balik kerja, aku tengok dah kejung dah cik ti tu. So, aku pun buang la haiwan perosak tu. Jauh-jauh. Ingat kan dah setel lah. Tup tup tengah malam tu aku nak ke tandas, bertembung pulak dengan yang seekor lagi. Kali ni jenis cik ti rumah. Sama-sama terkejut lah. Belek punya belek, mungkin dia tolak polisterin yang aku tutup bawah pintu dapur. Hmm, tak boleh jadi.                                                                                                             

Esok juga aku bawak balik bata renovation library yang depa tak pakai. Aku balut dengan surat khabar. Pastu tolak ke pintu. So memang takde lah gangguan malam itu. Petang aku balik kerja, aku ada terbau sesuatu. Macam bau bangkai. Ah sudah, mati dalam rumah pulak ke cik ti ni. Satu kerja pulak aku nak mencari jenazahnya.                      

Tapi hidung aku ni cepat je kalau ada bau bau yang tak enak. Dan aku tak boleh biarkan. Mesti aku cari sampai dapat. Tertonggeng tonggeng lah aku mencari di bawah peti ais, bawah dapur, bawah mesin basuh, tapi semua hampa. Sampai berdoa diberi petunjuk dari mana bau tu datang. Bau tu datang dekat dekat dengan peti ais.                                                        

Eh tak kan cik ti mati beku dalam peti ais. Tak pun belakang peti ais. Atau mati kena karan. Adoi… Jenuh aku pusing pusing area peti ais tu dan mencari. Bau tu datang dari atas peti ais pulak. Dah macam anjing mencari mayat mangsa yang menghidu dah aku ni. Bau punya bau, rupa-rupanya telur masuk angin dan sudah pecah!!!!!! Argh!!!! Tension nya aku…                                                                                                                                                          

Apa lagi, laju aku ambil bekas telur tu dan buang dalam tong sampah di luar rumah. Bila masuk rumah dah hilang bau. Fuhhh lega.. itu rupanya bau yang mengganggu aku dua hari ni. Bila cerita dekat en hadi apa lagi gelak dah dia.                                                                              

En hadi : Hai, telur busuk pun tak tau bau kaaaaaaaa??

Aku : Mana tau. Selalu telur saya letak dalam peti ais. Tapi yang ni terlupa letak luar pulak. Aduyai…

2 thoughts on “Rupa-rupanya…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s