Gegaran

Tengah tengok tv sambil baring2 tiba tiba rasa bergoyang. Tengok pintu gril bergoyang. Bangun kejap. Mungkin pening je. Pergi dapur nampak rak pinggan bergoyang. Pergi depan pulak.

Keadaan masih sama. Hati rasa mungkin gempa bumi. Aku pun mengucap dan cepat2 zikir juga. Baru nak ingat Tuhan. Huh. Aku duduk kat luar kejap. Kemudian rasa ok. Aku ingat takde pape la sampai en hadi balik.

Dia tanya ada goyang2 tak. Apa lagi aku pun bercerita. En hadi pun bercerita juga. Gempa bumi di Acheh.

Aku pun terus call mak dan adik2. Yang no2 paling teruk gegaran sebab duduk kat Seberang Perai. Yang no3 duduk di rumah sewa tingkat 14. Panik tak tau nak buat apa. Nak turun pun tinggi sangat. Dia cakap nak menyorok bawah meja. Macam kat Jepun.

Yang no4 ada atas laut. Moga Allah melindungi dia. Yang bongsu lagi best. “Adik ada rasa goyang2 tak?” “entahlah.” tak lama kemudian dia call balik. “along,ada gegaran.” apa daaa. Bom meletup sebelah pun tak sedar ni.

Syukurlah semua keluarga selamat.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s