Bunga Rumput

image

Ini bukan bisul. Tapi ini orang panggil risa kot. Kalau tak kena jangkitan kuman tak akan sakit. Tapi bila kena jangkitan kuman, hmm, memang susah la. Sakit berdenyut-denyut. Bila pergi doktor, dia bagi ubat antibiotik. Kemudian dia suruh operate. Bila sebut operation, memang tak nak la kan. Takuttttt. Akhirnya jalan terakhir jumpa sensei. Dia cakap kalau jumpa doktor kasi potong. Tapi kita kasi bunga rumput. Letak kat situ nanti dia kecut. Kalau darah bersih ia akan surut dan kembali normal. Tapi kalau darah kotor, ia akan besar. Sakit cuma kalau ada jangkitan kuman. Ok, ada rasa lega di situ.

image

Ini lah bentuk bunga rumput yang dah dicampur air. Memang dia melekit-lekit. Nampak geli pun ada. Time tulis entry ni pun tegak je bulu roma. Kegelian. Bila letak nanti dia akan serap segala kesakitan atau benda-benda kotor dalam badan. Bunga rumput ni akan melekat. Biar semalaman, esok bila dah kering cabut. Ini perubatan tradisional cina. Bukan saja sakit macam ni, bisul atau contoh kena paku terbenam, cepat-cepat sapu bunga rumput ni, nanti dia akan sedut bisa paku tu. Insya Allah dengan izin Allah juga sembuhnya. 

2 thoughts on “Bunga Rumput

  1. Baik x gune bunga rumput nie? Nk tyer risa tu ape ek..sb sy pon kne..die bkn bisul tp mcm benjol ade mata..same cm dlm gambo..boleh pki bga rumput nie ke. ?

    • Saya pun tak tau risa tu apa. Cuma doktor cakap benjolan lebihan kulit. Tak sure. Hehe. Saya letak bunga rumput tu sebab nak bagi kecut. Alhamdulillah. Dengan izin Allah risa tu kecut. Tapi dia tak hilang. Nak bagi hilang tu kena operate kot.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s