Selamat tinggal Kawan

 

Aku bangun pagi dengan perasaan yang sangat terkejut. Bila belek handphone. Dapat satu message dari number yang tak dikenali. Tapi message nya berbunyi begini ;

Salam. Saya Shima adik kepada Abd Kadir ingin memaklumkan bahawa Abd Kadir telah pulang ke rahmatullah pada pagi tadi. Semoga salah dan silapnya harap dimaafkan. 

Melompat aku dari tilam yang memang tak empuk pun. Duduk berteleku kejap sambil tonyoh mata. Dengan perasaan percaya dan tak, aku terus dial number yang message aku tu. Adik arwah le tu kan. Dan dia mengiyakan bahawa abang kandungnya telah pergi. Aku masih lagi tak percaya. Banyak soalan aku tanya. Mungkin dia bosan atau tak tau macam mana nak jawab akhirnya dia bagi pada mak dia. 

Mak arwah mengesahkan lagi sekali kebenaran yang agak pahit untuk aku terima. Tanpa sakit yang diberitahu, dua hari cuma mengalami cirit birit, muntah dan lenguh badan. Doktor pulak sahkan yang lemak dah masuk ke jantungnya. Mak dia pulak yakinkan aku lagi yang dia memang suka makan mi kuning. Kadang-kadang sekilo boleh habis sehari. Just imagine

Terus terang aku katakan aku sangat terkesan dengan kehilangan seorang kawan baik. Aku kenal arwah tahun 2006 di Pulau Pinang. Kami bekas rakan sekerja. Sangat sporting dan agak rapat tanpa perasaan. Dia banyak mengajar aku erti kehidupan, kesusahan dan macam-macam yang kami kongsi. Ye, ada masa kawan berlainan jantina lebih memahami. Itu lumrah hidup. 

Walau dah hampir 5 hari, aku masih lagi antara percaya dan tidak. Kadang-kadang terngiang-ngiang cara arwah menjawab call, cara kami berYM dan cara kami bersembang. Patutlah arwah tak minta buku yang dipinjamkan pada aku. Aku ada jumpa dengan arwah seminggu sebelum kematiannya. Bercerita dengan rancak tentang kes mahkamahnya yang belum selesai, buku yang akan dijual dan yang paling sedih JV antara aku dan dia untuk menjadi supplier buku. Semua tinggal kenangan. Allah lebih mengetahui mana yang terbaik untuk setiap hambaNya.

Semua yang berlaku ada hikmah. Ini juga secara tak langsung merapatkan lagi hubungan antara aku dan Dia. Sentiasa sujud padaNya memohon keampunan dan keredhaanNya. 

 

 

 

 

Leave a Reply

