Kata-kata Hikmah

“Sekiranya saya tidak sukakan seseorang, saya perlu mengenalinya dengan lebih baik.” ~ Abraham Lincoln, Presiden Amerika Syarikat

Hari itu hari pertama selepas saya memilih berhenti mengajar di dalam bilik darjah dan menjadi seorang coordinator kebajikan pelajar sekolah menengah. Saya bertanya kepada seorang wanita yang sudah bersara daripada jawatan itu, bagaimana beliau dapat bertahan bekerja dengan pengetua yang berfikiran sempit dan bersikap negative kepada guru-gurunya.

Jawapan beliau begitu indah dan positif sehingga saya terdorong menghayatinya serta merta. Ia menyelamatkan saya daripada menghabiskan masa berasa kecewa atau berdendam, dan sejak itu menjadi penyelesaian kepada kebanyakan konflik dalam kehidupan saya.

Jawapan beliau mudah sahaja, “Saya mendoakan dia. Sukar untuk kita tidak suka pada orang yang kita doakan.”

~Kay Conner Pliszka

Leave a Reply

