5 Cara Tulang Kekal Sihat

tulang blakang manausia

*gambar ehsan en google

Memiliki tulang yang kuat membolehkan kita menjalani rutin hidup dalam keadaan yang cergas tanpa masalah. Tapi bagaimana mahu mendapatkan tulang yang kuat dan sihat? Ini panduannya. 

1. Kandungan kalsium pada tulang adalah perkara yang perlu diutamakan. Oleh itu, hindari minuman yang boleh menyebabkan kekurangan kalsium pada tulang kita seperti minuman bersoda.

2. Vitamin D dipercayai dapat mengekalkan kesihatan tulang. Untuk mengekalkan keperluan vitamin D, banyakkan mengambil sayuran berwarna hijau. 

3. Rajin-rajinlah berolahraga secara rutin. Olahraga mudah seperti berjalan dan berlari setiap hari boleh menjadi olahraga alternatif bagi menjaga kesihatan tulang. 

4. Sinar matahari di pagi hari dapat membantu menjaga kesihatan tulang. Ini kerana sinar matahari merupakan salah satu sumber vitamin D yang diperlukan tulang. Jadi berjemurlah sekurang-kurangnya 15 minit pada waktu pagi. 

5. Amalkan minum susu bagi menjaga kesihatan tulang yang kuat. 

*sumber Mingguan Wanita

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s