Penjagaan Kuku

tumblr_mg5pcptLcB1s1kf71o1_500

*gambar ehsan en google

Kecantikan dan kebersihan perlu bersatu. Tapi ada orang yang lebih mengutamakan kecantikan daripada kebersihan. Pada saya, kalau saya nak tahu seseorang itu menjaga kebersihan atau pun tidak pastinya saya akan melihat kuku terlebih dahulu. Baik kuku tangan dan kaki. Begitu juga kaki. Kalau bersih maknanya dia seorang yang pembersih. Itu cara saya menilai.

Ramai yang terlupa menjaga kuku terutama kuku kaki yang mana itu sangat penting. Kuku tangan pun kalau nak dibiarkan panjang supaya cantik biarlah putih bersih. Ni ada yang hitam di celah kuku. Hmm, muka cantik dah. Baju fesyen dah. Kasut tinggi 5 inchi tapi kuku hitam dan panjang. Aduhai tak lalu nak tengok…

Jadi, jom saya kongsikan penjagaan kuku yang saya petik dari Berita Harian. 

Cara penjagaan kuku :

1. Pastikan kuku dibersihkan selalu.
2. Rendam dalam air suam dapat melembutkan dan memudahkan kuku dipotong.
3. Membersihkan kuku dengan sabun lembut khas untuk kuku.
4. Gunakan alat khas untuk melicinkan permukaan kuku yang dipotong. Gosok dengan kain untuk menanggalkan habuk yang tertinggal.
5. Selalu memotong kuku dan membuang bahagian yang tidak perlu.
6. Harus minum air yang banyak.
7. Jangan amalkan menggigit kuku kerana itu hanya merosakkan bentuk kuku yang sedia ada.

Cara menjaga dan mengelakkan kuku cedera :

1. Elakkan mengorek sesuatu menggunakan kuku.
2. Jangan memotong kuku hingga terlalu pendek.
3. Elakkan menggaru dengan kuat.

Alatan penjagaan kuku :

1. Sabun dan losyen yg bersesuaian perlu dalam amalan membersih dan melembab.
2. Pemotong kuku juga perlu bersesuaian bagi memastikan kuku dapat dipotong dengan mudah.
3. Pemotong lebihan kulit bagi membersihkan dan membuang kulit yang tidak perlu.
4. Alatan pembersihan yang juga membantu membersihkan kuku dan kawasan sekitar kuku.

Petua Tradisional :

1. Kuku kaki kadang-kadang mudah berubah warna menjadi kehitaman atau kekuningan menyebabkan ia kelihatan tidak menarik. Cuba tuangkan sedikit cuka di atas kuku tersebut dan gosok dengan kain. Kemudian bilas dengan air. Pasti warna kembali berseri.

2. Selain itu juga boleh menggunakan hirisan lemon dengan digosokkan pada jari dan kuku anda. Biarkan selama 5-10 minit dan dibilas. Boleh amalkan selalu.

3. Boleh juga menggunakan bawang putih yang dibelah dua. Gosok pada kuku kaki hingga warnanya kembali berkilat dan berseri. Kemudian bersihkan.

Penjagaan kuku ni boleh dibuat masa dah selesai semua kerja. Sambil baring tengok tv atau berehat. Masa potong kuku tu ambil lah sedikit masa untuk merapikan kuku anda… 

3 thoughts on “Penjagaan Kuku

  1. ohh …. aku selalu kalo nak tau orang tu pembersih atau rajin ke tidak, aku tengok bilik air. sebab kalo bilik air rumah tu kotor, confirmed pemalas dan pengotor

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s