Buckle Up !!!

Pemakaian tali pinggang keledar. Di Malaysia sangat kurang orang yang mengamalkannya. Nak cakap tiada pendedahan, rasaya banyak pendedahan. Cuma orang kita suka ambil sikap sambil lewa.

Well, saya tak nafikan saya juga seorang yang tidak suka ikut peraturan masa di sekolah. Pada saya peraturan menyusahkan saya. Dah lah di rumah penuh peraturan, di sekolah pun begitu. Itu yang menyesakkan kepala saya.

Tapi bila saya dah besar, cara saya berfikir jadi lain. Mungkin persekitaran saya mempengaruhi juga. Pada saya disiplin bermula dari rumah dan dari diri sendiri. Dan disiplin sangat penting untuk hidup lebih teratur. Yang paling saya titikberatkan ialah pemakaian tali pinggang keledar. Bila dah saksikan kejadian kemalangan yang semua berpunca daripada kelalaian memakai car seat belt, saya jadi insaf. Saya perlu ubah diri saya untuk mengikut undang-undang yang ditetapkan.

Bila masuk kereta, saya akan pastikan semua orang yang naik kereta saya sama ada duduk di depan mahu pun belakang agar memakai car seat belt. Kalau tak pakai, saya tak akan jalan. Terutama yang selalu menjadi mangsa ialah keluarga saya. Kerana mereka sangat penting untuk saya. No excuses. Memang kita tahu kemalangan tidak berbau. Bila-bila masa saja boleh jadi tapi sekurang-kurangnya kita dah ambil precaution.

Baru-baru ni saya nak ke satu tempat dengan seorang kawan. Saya yang drive. Jadi bila kawan tu masuk dalam kereta, saya suruh dia buckle up. Yang memeranjatkan saya ialah jawapannya, “Kenapa? Ada polis ke?”… Aduhai… Kena ada polis baru nak pakai ke.. Saya pun cakaplah dekat dia, “Pakai ajelah. Kalau tak kereta ni tak boleh gerak.” Hehe… Dia pandang muka saya pelik tapi tangan terus tarik seat belt. Baru kereta comel saya tu bergerak menuju destinasi. Yehaaa…

buckleup

4 thoughts on “Buckle Up !!!

  1. alelele … ni mesti sebab hari tu aku cakap, suh pakai tali pinggang baru aku nak jalan. hahahhaa ….

Leave a Reply

