Berat ke ringan??

Setiap hari Isnin, mesti saya ada appointment. Sebab hari Isnin saya cuti. Last week appointment dengan dentist. Scaling dan tampalan mana yang berlubang. Gigi saya gigi sensitif dan juga berlapis. Perlu dijaga dengan rapi. Setiap 6 bulan harus jumpa dentist untuk scaling. 3 bulan sekali untuk check up apa yang perlu. Tampal atau repair.

Okay, saya bukan nak cakap pasal gigi, tapi pasal BMI (Body Mass Index). Semalam pergi doktor, timbang berat dan ukur tinggi. Minta doktor kira BMI. Hasilnya normal weight tapi sudah di border line. Huhu.

Apa lagi, melompatlah kan. Bukan tak nak gemuk tapi perlu lah seiring dengan ketinggian. Biarlah sihat walaupun kurus. Jadinya sekarang ni, makan kena control sikit. Masih 3 kali sehari cuma kuantiti dikurangkan.

Kawan : Hang ni takut mati ka? Hari tu risau jerebu siap pakai face mask. Ni risau berat pulak. Hang tu bukannya gemuk mana pun. Relax lah.
Saya : Errkkk… Hmmm..

Jadi, kat bawah ni lah BMI saya.

Body mass index (BMI) is measure of body fat based on height and weight that applies to both adult men and women.BMI Categories:

  • Normal weight = 18.5-24.9
  • Overweight = 25-29.9
  • Obesity = BMI of 30 or greater

 

Your Body Mass Index

The Height you entered is *** centimetres. The Weight you entered is ** kilograms.

Your Calculated BMI is: 24.7

 

Leave a Reply

