Iman Application

Pagi-pagi seperti biasa saya akan check email, facebook, instagram dan messages di semua chat rooms. Bila saya buka instagram, saya dapat satu Qiblat application dari @haniszalikha. Bila dah download, sangat berguna. Nama program ni Iman. Program ni berguna untuk menentukan arah kiblat, ada mathurat, ada information qasa jama’ dan tasbih digital.

Macam biasalah kita kena set location supaya dapat information yang betul tentang waktu solat dan arah kiblat.
Jom kita tengok kat bawah ni gambar contoh dalam program Iman ;

IMG_1709

Lepas saya set kan location semua jadi itu lah waktu solat di kawasan saya. 

IMG_1711

Klik button Iman belah kiri tu nanti akan keluar 5 buttons yang bergambar. 

IMG_1715

Ini waktu semasa. Ia turut pamerkan berapa jam lagi masuk waktu solat seterusnya. 

IMG_1714

Ini tasbih counter. Digital punya perkiraan. Sambil kita berzikir kita tap di skrin.  

IMG_1713

Yang ini yang paling saya suka sebab kadang-kadang kita tak pasti kiblat bila ke mana-mana. 

IMG_1712

Yang ini information untuk siapa yang musafir. Ragu-ragu tentang solat qasa dan jama’. 

IMG_1710

Ini juga saya suka. Sebab saya tak perlu risau membawa ma’thurat ke mana-mana lagi. Lepas solat, boleh ma’thurat sekejap. Alhamdulillah. 

Jadi, jangan tunggu lagi. Pada yang ada smartphone tu, cepat-cepatlah download ye.. 

Leave a Reply

