Kurus Dan Sihat

Ingat tak saya cakap berat saya naik? Ye saya berusaha turunkan berat. Dan akhirnya saya berjaya. Takdelah kurus sangat tapi selesa lah dengan ketinggian saya dan ringan badan saya.

Jadi semalam saya jumpa dengan seorang kawan. Kami lunch sekali.

Kawan : Akak makan apa? Dah kurus. Jeles saya.
Saya : Hmm tak makan apa pun.
Kawan : Ala, tak kan tak nak kongsi makan apa.

Saya senyum saja. Saya tak percaya pada produk kelangsingan dan juga skip makan. Apa yang saya amalkan ialah kurangkan kuantiti makanan. Saya tak skip makan nasi malam atau tengahari sebab pada saya sampai bila kita nak skip nasi. Bila kita skip nanti kita akan makan lebih banyak sebab kita kelaparan.

Saya cuma amalkan diet yang betul. Setiap minggu saya akan joging di taman tasik. Dalam dua jam. Bukan untuk kurus sangat pun tapi untuk stamina. Ye saya berjaya.

Dua hari sebelum saya jumpa kawan di Plaza Perbandaran. Kawan saya kerja di tingkat 6. Tingkat yang paling tinggi. Nak dijadikan cerita lif rosak. Nak tak nak saya terpaksa naik tangga. Dan saya kurang mengah. Bermakna stamina saya makin kuat. Yeay!!!

Jadi pada mereka yang ingin kuruskan badan jangan sesekali ambil pil kurus atau produk kelangsingan. Cuba kuruskan badan dengan cara yang betul. Keluarkan peluh, pecahkan lemak. Makan dengan kuantiti yang sedikit dan sekerap mungkin. Sementara tunggu lunch or dinner, 4 jam sekali cuba makan biskut atau apa saja untuk mengelakkan kelaparan.

Kurus tak bermakna tiada kolesterol. Apa saya amalkan ialah setiap malam saya akan minum susu omega untuk kolesterol dan anlene untuk tulang.

Penyakit kalau dah datang susah sembuh. Untuk mengelakkan penyakit amalkan gaya hidup sihat. Sekiranya ditakdirkan kita jatuh sakit kita redha sebab sekurangnya kita ada berusaha hidup dengan sihat. Yang penting jangan asyik cakap nak kurus tapi takde usaha ke arah itu.

Good luck friends!

Leave a Reply

