Puding Roti Epal

securedownload

Dah berhari saya tertangguh untuk buat puding roti epal ni. Itu pun sebab buka peti ais ada baki epal yang tak dimakan. Semalam memaksa diri untuk buat. Bahan-bahan dah memang ada. Dah dikeluarkan pun. Huhu. Jom layan puding roti epal ni.

Bahan :
4 keping roti
250 ml susu segar
3 biji telur
100 gram gula castor
1/4 cawan tepung
1 sudu kecil esen vanila
1 sudu makan unsalted butter
250 ml cooking cream
2 biji epal

Cara :
1. Panaskan oven 180 celcius. Letakkan baking paper dalam loyang. Terpulang kalau nak letak marjerin untuk gris pun boleh.
2. Letakkan roti ke dalam bekas yang lain. Masukkan susu. Biar rendam selama 30 minit. Asingkan di tepi.
3. Masukkkan telur, gula, tepung, esen vanila dan butter di dalam mangkuk dan kacau perlahan. Sambil memasukkan cooking cream sedikit demi sedikit
4. Masukkan epal yang telah dipotong. Susun di bawah sekali. Kemudian ambil roti sahaja yang telah direndam. Letak di atas  epal dan tekan bagi rata.
5. Tuangkan bahan yang telah dikacau ke dalam loyang. Biar dalam 10 minit.
6. Bakar dalam oven selama 50 minit. Keluarkan dan biarkan sejuk sebentar. Kemudian boleh terbalikkan.

Gambar tak cantik. Huhu. Tapi rasa sangat sedap. Bila dah potong-potong boleh simpan dalam peti ais sama. Selamat mencuba.

2 thoughts on “Puding Roti Epal

    • hihi.. oven baru yang lama rosak.. yang lama asik dok dalam kotak je tak nampak jadi kurang lah baking. sekarang kotak pun tak ambil jadi terletak di luar hari-hari nampak haruslah guna.. kalau tak membazir kata orang.. hehe…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s