Chicken Pox @ Pelentung

images

 

* gambar ehsan en google

Ada yang panggil pelentung, ada yang panggil cacar air dan ada juga yang panggil campak besar. Caucasian people of course la panggil chicken pox. Hehe. Pilih mana satu mau sebut. Saya? Tak nak pilih mana nak sebut sebab dah kena. Huhu. Saya baru sahaja dijangkiti chicken pox. Dulu kecil-kecil kena campak sekarang dah tua baru nak kena pelentung. Dari mana saya kena? Hmm, anak saudara balik rumah mak, saya peluk cium apa lagi dia bagi sikit lah. Takpelah nak, maklong ambil sikit sakit kakak tu..

Saya demam selama 4 hari. Batuk tak payah cakap lah. Kong kang kong kang siang malam. Semua ubat tak jalan. Letihhh. Rupanya nak keluar pelentung. Sian en hadi penat berjaga. Takpelah nak buat macam mana kan. Hari kedua bila tengok bintik-bintik kecil mula keluar makin banyak saya dah risau. Terus jumpa doktor. Dan doktor pun mengesahkan saya dijangkiti virus chicken pox. Memang saya mengelak dan berdoa agar tak kena sebab saya dimomokkan dengan bila dah tua kena pelentung atau cacar air ni memang teruk. So doktor bagi ubat antivirus, demam dan ubat sapu.

Saya tanya doktor apa pantang kena pelentung ni. Doktor cakap kalau perubatan memang tidak ada pantang. Cuma makan ubat antivirus sahaja. Untuk mematikan virus itu. Ini kalau pergi klinik swasta saja ye. Klinik kerajaan tak bagi antivirus cuma bagi lotion sapu dan mandi sahaja. Doktor juga sarankan minum air banyak sebab chicken pox ni panas. Penyakit ni self limiting. Dia akan baik dengan sendiri. Penyakit ni juga keluar dari tulang sebab tu ada masa kita akan rasa sakit seluruh badan bila nak chicken pox ni nak keluar. Hmm, saya tanya lagi kalau orang dah pernah kena ada kemungkinan ke dia akan kena lagi. Doktor jawab terpulang pada antibodi. Kalau antibodi kuat boleh lawan balik virus tu, jadi selamatlah untuk kena kali kedua. Tapi kalau antibodi lemah, akan merasalah lagi jangkitan virus ni. Begitu. Baru saya faham.

Jadinya berkurunglah saya selama seminggu. Doktor bagi seminggu dulu untuk tengok macam mana. Saya tiada petua yang diamalkan. Saya juga tidak mandi dengan air daun semambu ataupun minum air kelapa. Saya cuma makan ubat doktor dan jaga makan. Selain itu saya kerap mandi. Ada yang kata bila kena pelentung tidak boleh mandi. Boleh ke tak mandi? Hmm, saya tak boleh. En hadi lagilah akan mengamuk kalau saya tak mandi. Dia akan pastikan saya mandi di awal pagi sebelum subuh untuk bagi panas keluar. Menggigil kesejukan? Huh itu sudah pasti. Tapi nak baik punya pasal, hadapilah. Huhu.

Pantang makan? Ye, saya amalkan. Saya jaga makan dengan disiplin. Saya hanya makan sup sayur dan bubur nasi. Untuk kesan parut dan gatal. Jemu? Tersangatlah jemu. Tapi apa boleh buat kalau saya makan ayam, saya akan kegatalan satu hari. Selain itu saya minum air kembang semangkuk untuk sejukkan badan. Batuk saya juga memerlukan ubat. Hehe. Air masak jangan cakaplah. Saya pula jenis minum air mineral cactus yang dibeli dari supermarket. Makanya berbotol-botol lah air mineral saya minum. Tapi bagus juga. Bila sakit barulah nak sedar keperluan itu semua.

Segala baju saya cuci dengan dettol untuk mengelakkan berjangkit dengan en hadi. Rumah saya hari-hari spray dengan febreeze anti bacterial. Bantal hari-hari jemur di tengah panas untuk mematikan virus. Huhu. Begitu juga dengan lantai, saya akan mop menggunakan dettol juga. Haih sangat menjaga kebersihan la pulak. Tapi nak buat macam mana. Untuk mengelakkan jangkitan kepada orang lain.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s