Apa pilihan kita?

Mesej dari Whatsapp ;

“Kak, apa maksud justifikasi?”
“Kamus kan banyak di library tu. Buka dan cari sajalah.”
“Ok”

Jadi? Hmm, bila orang cakap suka suap, marah. Bila orang cakap suka bergantung pun marah. Bila orang cakap kerja duduk saja pun marah. Habis tu buku banyak tu kenapa tak buka? Begitulah orang kita. Itu mesej salah seorang staf di perpustakaan dan itu lah jawapan saya. Hehe.

Saya tak tahu nak cakap apa dengan mereka yang begini. Agaknya itu lah sebab mereka begitu kehidupannya. Yang tiada pendedahan tu saya faham. Yang pendedahan terbuka seperti ini, macam mana nak faham? Peluang bekerja di gedung ilmu, gunakan sebaik yang mungkin. Ok, setiap orang otak tak sama. Setiap orang pendidikan tak sama. Setiap orang masalah tak sama. Kena faham situasi setiap orang. Bukan macam kita. Begitulah jawapan sesetengah orang yang mentaliti pun sama macam mesej di atas.

Jawapan saya mudah. Semua orang yang begitu malas namanya. Banyak sudah kemudahan yang diberikan. Mahu dan tidak sahaja. Otak tak sama? Cuba buka setiap otak manusia. Keluasan seluas padang bola. Sama saja. Pendidikan tak sama? Ok, saya boleh terima tapi saya tetap nak pertikai. Zaman sekarang kemudahan banyak. Takde duit nak beli suratkhabar, pergi saja perpustakaan desa. Dah banyak dah perpustakaan desa ditubuhkan. Takde kenderaan, jalan kaki terbaik untuk kesihatan. Masalah tak sama? Semua orang ada masalah dan memang masalah masing-masing tak sama tetapi masih di bawah kemampuan seseorang itu. Cuma cara kita menyelesaikannya sahaja. Kena faham situasi? Kalau nak mesti ada usaha. Jadi banyak alasan maknanya malas. Rumusan saya.

Setiap orang dilahirkan berbeza persekitarannya. Pandai atau tidak kita adalah kerana usaha kita. Kita sendiri memilih untuk menjadi macam mana. Cara kita berfikir bergantung kepada persekitaran. Tapi kita juga boleh memilih untuk berfikir di luar kotak fikiran kita. Di luar persekitaran itu. Pilihan di tangan kita.

Happiness-is-a-choice

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s