Tebu Hitam

tebu hitam

gambar ehsan en google

Batuk menyerang lagi. Diikuti dengan selsema dan demam. Tapi yang lain dah pergi meninggalkan saya cuma batuk saja masih setia menemani. Saya memang ada masalah untuk baik dengan cepat kalau batuk menyerang. Ubat batuk dah habis dua botol. Antibiotik juga doktor dah bagi. Namun masih batuk. Antibiotik tu saya rasa dah imun dengan badan agaknya. Haih terpaksalah guna dos yang lebih tinggi sikit lepas ni.

Segala rawatan tradisional yang disarankan oleh kawan-kawan, ahli keluarga saya dah cuba tapi batuk masih belum lega. Akhir sekali en hadi sarankan minum air tebu hitam. Asalnya tebu hitam ni diminum untuk penyakit santau. Dah lebih sebulan saya masih tak sembuh, jadi cuba sajalah. Bila google, kebaikan tebu hitam ni adalah untuk melegakan batuk dan menghilangkan kahak.

Jadi, saya pun cubalah. Buang kulitnya dahulu kemudian potong tebu pendek-pendek. Basuh dan rebuskan airnya. Biarkan sejuk kemudian boleh minum. Saya amalkan untuk tiga hari berturut-turut. Alhamdulillah dengan izin Allah, batuk saya dah mula hilang. Kepada sesiapa yang rasa batuk dah berbulan-bulan boleh lah cuba minum air tebu hitam ni pula.

Leave a Reply

