Puding Trifle Versi Malaysia

Self-reward. Kenapa? Hmm, kerana saya ada program di sekolah menengah semalam. Program klinik solat bersama pelajar tingkatan dua. Alhamdulillah semua berjalan dengan lancar. Penceramah pun berceramah dengan bagus. Pelajar juga memberi respond yang memuaskan. Win-win situation lah sayan rumuskan. Jadinya inilah hasil untuk diri saya sendiri. Over sangat kan.

Okay, saya tak pernah lagi buat trifle ni. Tapi hasrat hati dah lama nak buat. Jadi semalam lepas kerja, singgah tesco. Beli barang keperluan. Tak banyak pun. Resepi saya tanya en google lah seperti biasa. Ok, saya letakkan resepi tu di bawah ye;

Bahan :
Tepung kastad
Susu cair
Agar-agar (Beli dalam kotak jenama Jele)
Kek pandan swiss roll
Buah peach

Cara :
1. Potong kek swiss roll. Susun dalam loyang. (Saya beli kek pandan sebab suka rasa pandan.) Susun dan tekan sikit supaya jadi base dan tak ada ruang.
2. Masukkan 3 sudu tepung kastad ke dalam mangkuk. Tuang susu cair satu tin. Kacau bagi hilang ketulan tepung. Masukkan dalam periuk dan tambah satu tin air masak. Kacau sehingga likat dengan api yang sederhana.
3. Bila kastad dah likat, tuang atas kek tadi dan ratakan.
4. Susun buah peach mengikut kreativiti.
5. Masak agar-agar sampai likat dan tuangkan ke atas buah peach tadi dan biarkan sejuk. Masukkan dalam peti ais.

Memang nikmatlah bila dah siap. Dan sambil-sambil baring depan tv atau membaca, boleh lah makan. Selamat mencuba!

image

* gambar memang tak memuaskan sebab bukan photographer. Tapi rasa walaweh sedap hingga menjilat sudu. Hiks!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s