Kita Adalah Siapa Kawan-kawan Kita

Setuju dengan tajuk di atas? Hmm, saya secara peribadi bersetuju dengan tajuk utama entry ni. Biarpun ada masa kita menafikan. Eh aku tetap aku. Mana ada ikut-ikutan perangai mereka. Aku cuma berkawan untuk sosial saja. Itu tanpa kita sedar. Tapi orang lain yang melihat kita pastinya merasakan perubahan.

Secara tidak langsung kita akan terikut cara mereka berfikir, cara mereka bercakap, cara mereka bertindak dan apa yang dibincangkan. Saya ada pengalaman begini. Berkawan dengan mereka yang suka mencarut, berbincang tidak ilmiah, semua orang tak betul, itulah, inilah. Akhirnya setelah ditegur, saya tarik. Saya undur setapak ke belakang.

Jadi suka atau tidak, kawan-kawan mempengaruhi siapa kita. Biarlah kita memilih kawan daripada golongan yang baik-baik. Yang membawa kita ke arah kebaikan dan ke jalan yang betul. Mereka ni bukanlah jahat sangat cuma topik yang dibincang tidak ilmiah dan bahasa yang digunakan tidak bagus. Saya dibesarkan dalam keluarga yang sangat menjaga bahasa. Jadi mulanya saya terkejut. Namun akhirnya saya positifkan diri. Kehidupan mereka memang begitu dan saya yang tak boleh bertahan.

Hampir setahun meninggalkan kehidupan begitu, alhamdulillah saya kembali ke dunia saya. Saya cuma mahu kehidupan yang bahagia dan gembira biarpun ia bukan satu kehidupan yang sempurna. Kerana hanya Allah yang Maha Sempurna.

547301-b1566610-773e-11e3-98ae-18260220474f

gambar ehsan en google

Leave a Reply

