[Review] :: Antologi Cinta Dia ~ Hezzy Azra, Lynn Dayanna dan Dhiya Zhafira

Cover ACD full

gambar ehsan en google

Saya beli buku ni sebab Haq. Haq ialah cerpen hasil penulisan dhiya zafira. Semua novel dhiya zafira saya dah selesai membaca dan memberi komen. Hehe, sekarang tiba cerpen Haq pula. Saya suka jalan cerita Haq. Tapi ramai yang cakap ending Haq tergantung. Mereka mahukan lebih daripada itu. Pastinya mereka mahukan happy ending macam cerita cinderella. Itu biasa bagi pembaca novel. Namun saya masih realistik. Walaupun bila saya baca novel, saya akan sekali masuk dalam cerita itu menghayatilah kononnnya namun saya tak kisah apa juga ending. Untuk cerita Haq, ending dia ialah Haq dan Alin tak bersatu. Mereka berpisah tapi sudah wujud satu perasaan dalam jiwa mereka cuma belum meluahkan denga lebih mendalam. Ok apa ending macam tu. Tak semua ending akan bahagia. Hidup kita pun begitu. Ada masa orang yang kita kenal hanya untuk menjadi sejarah dan kenangan kepada kita. Overall, jalan cerita memang awesome macam tengah tengok movie pulak. Macam tengah baca novel tulisan nancy drew. Hehe. 4.5 bintang lah saya bagi. Eh eh tak boleh lah 5 bintang sebab hanya logik sahaja markah penuh.

Untuk cerpen Lynn Dayanna, saya tersuka pulak kali ni. Tak meleret macam novel lynn dayana yang sebelum-sebelum ini. Mungkin sebab cerpen jadi padat. Kelakar dengan ketiga-tiga sepupu Aisyah yang sengal itu. Tapi bagusnya kerana mereka rapat dan menjaga sesama sendiri. Ikrar yang dibuat masa kecil tak boleh jatuh cinta tu akhirnya dipecahkan oleh Chairil yang jatuh cinta terhadap Aisyah. Halangan ibu Aisyah membuatkan Chairil berundur. Tapi biasalah novel impian para pembaca mestilah mahukan happy ending. Judul cerpen pun Aku Bukan Cupid. Jadi happy ending… hmm, untuk novel lynn dayanna kali ini saya bagi 4.5 juga..

Untuk cerpen terakhir saya tak boleh nak bagi bintang. Sebabnya saya tak pernah baca tulisan hezzy azra. Dan untuk cerpen kali ini adalah sambungan melodi kasih 1. Apa pun bila saya baca, saya suka juga. Mungkin saya perlu membaca lebih banyak novel tulisan hezzy.

Apa pun yang lebih mahal dari antologi untuk dia ialah fridge magnet Haq… phewww… maaf gambar saya ambil dari google saja tak sempat nak snap.

Leave a Reply

