Islam Itu Mudah

Cuaca panas. Elok juga pekena ais. Tapi ais tak elok. Kebetulan saya memang dah pantang ais dah dua tahun. Tapi awal tahun ni, ada juga cheat day saya. Seminggu dalam dua kali macam tu. Mungkin tak tahan panas sangat. Tapi itulah ada perasan badan jadi makin letih.

Jadinya saya cuma order air suam saja. Duduk membuang masa di Old Town. Hehe. Dah lama sangat rasanya tak membuang masa begini. Yelah semenjak saya ubah circle of friends saya. Tapi semalam en hadi ajak minum. Kebetulan dia nak jumpa kawan. Jadi saya sebagai peneman. Sambil mendengar cerita mereka, saya terpandang satu pasangan India di meja sebelah. Cara bersembang macam nak bergaduh. Tapi tak boleh cakap juga sebab orang India memang cara bersembang macam itu. Jadi, saya abaikan.

Buku tak bawa, bosan pulak. Nak baca forum, bateri phone dah tinggal 30%. Entah kenapa hati saya macam nak tanya je pasangan India sebelah meja tu. Saya pandang en hadi, dia pun nampak macam terganggu dengan suara mereka. Akhirnya en hadi ringan mulut bertanya apa masalahnya. Lelaki  tu minta nombor telefon, dia nak mesej.

Lelaki  : Saya ada masalah ni bang.
En hadi : Masalah apa?
Lelaki : Saya nak masuk Islam. Tapi saya tak tahu apa nak buat.
En hadi : Isteri you tak marah ke?
Lelaki : Sebelah saya ni bukan isteri saya tapi cinta saya.
En hadi : Ok kalau macam tu duduk meja saya.

Pasangan tu pun duduk di meja kami. Terkejut juga saya. Lelaki tu nak masuk Islam. Tapi dia tak tahu apa yang perlu dibuat. Perempuan tu pulak mualaf. Asal chindian. Tapi lepas kenal lelaki tu dia terumbang-ambing. Mula tinggalkan ajaran Islam. Kembali buka aurat, tak solat semua. Nak bimbing kekasih dia pun dia tak tau macam mana. Lelaki tu pulak, dipulaukan keluarga lepas buat keputusan untuk menganut agama Islam.

Kami bertiga berpandangan sesama sendiri. Hmm, bagaimana untuk membantu. Alhamdulillah saya kebetulan cukup suka dengan ceramah ustaz zakir naik. Dan saya cukup suka membaca atau mendengar cerita sami india dan cina mahupun paderi kristian yang memeluk Islam. Bagaimana kisah mereka mendapat hidayah. Saya cuba.

Saya : You percaya pada Allah? Tuhan yang satu?
Lelaki India : Ye, saya percaya. Malahan saya sudah ikut sedikit sebanyak cara hidup Islam.
Saya : You percaya Nabi Muhammad itu pesuruh Allah? Kekasih Allah?
Lelaki India : Saya percaya. Malahan saya tak minum arak dan makan babi semua.
Saya : Alhamdulillah secara tak formal nya you dah Islam. Cuma kena lafazkan sahaja.
Lelaki India : Saya tetap nak masuk Islam. Bukan untuk kahwin. Walaupun saya tak kahwin dengan dia, saya tetap masuk Islam. Kerana Islam itu memberi ketenangan pada saya.

Nak cakap apa lagi kan, alhamdulillah syukur pada Allah. Dia dah dapat hidayah cuma dia tak tahu saluran saja. Akhirnya kami buat keputusan untuk bawa dia jumpa dengan Imam Masjid India dalam minggu ni juga. Sebab apa? Sebab mualaf ni tak boleh bawa jumpa dengan ustaz melayu, nanti lagi pening. Hehe. Adat dan agama sudah dicampur-adukkan. Jadi biarlah dia ikut cara India Muslim. Ini pandangan peribadi saya.

images

Leave a Reply

