Lima Sen

Takkan lima sen pun berkira. Hmm, di zaman yang penuh dengan kenaikan harga, rasanya perlu kot berkira. Saya pergi la ke satu kedai 24 jam ni. Beli barang makan sikit. Bila dah total up, dapat dalah dalam RM7.55. Saya bagi rm8.00. Sepatutnya dapat balik rm0.45 la kan. Mengikut kaedah matematik yang cikgu ajar dulu. Tapi saya dapat rm0.40.

Saya tunggu kejap. Kot-kot la cashier tu nak bagi lagi lima sen. Tiba-tiba dia tutup tempat duit tu dan ckp terima kasih. Saya terkejut. Saya pun tanya ;

Saya : Lagi lima sen?
Cashier : Kami takde lima sen, kak.
Saya : Oh, takde. Jadi akak kena bayar lebih lima sen?
Cashier : Hmm, maaf kak.
Saya : Kalau akak sorang bayar lebih lima sen, kalau sepuluh orang kedai ni mesti untung banyak. Lepas tu kalau akak bayar kurang lima sen dari harga boleh ke?
Cashier : *diam kejap* Saya pun tak tau kak. Memang dah macam ni.
Saya : Ok, bagitau bos, lain kali genapkan harga kalau dah tau takde duit lima sen. Kalau tak nak, pi bank tukar.

Saya keluar, masuk kereta terus balik. Tak tau nak rasa apa. 

download

gambar ehsan en google

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s