Ya Fattah

Dua hari lepas, saya kerja pagi. Tak tau kenapa, hari Jumaat tu hari yang agak kelam-kabut. Malam sebelum tu dah janji dengan suami yang pagi Jumaat saya nak scan IC dan borang-borang yang diminta. Jadi, pagi tu saya pergi kerja macam biasa. Kemudian saya nak scan di office. Dua tiga kali saya buat tak menjadi. Aduhai, masa ni lah scanner nak buat hal. Saya tak boleh keluar fotostat di luar sebab pembantu saya belum datang. Nanti nak tutup, naik notis semua leceh. Saya ambil keputusan untuk tunggu pembantu saya datang.

Pembantu saya masuk kerja jam 11.00 pagi. Datang dalam jam 10.30 pagi. Ok, saya pun siapkan apa yang perlu difotostatkan. Tiba-tiba suami mesej saya dari pejabat, dia nak borang tu semua dalam 11.30 pagi. Ah sudah. Kelam kabut saya dibuatnya. Terus keluar fotostat.

Sampai kedai fotostat, minta adik perempuan tu buat satu copy untuk semua. Alahai, slow pulak budak ni buat kerja. Tengok jam dah 10 minit berlalu. Bila dah selesai, saya capai borang, IC, bawa ke kaunter pembayaran. Selesai bayar, saya terus ke kereta. Capai handbag nak call suami, telefon pula tertinggal di office. Apa lagi patah balik ambil telefon. Dah le lambat, macam-macam.

Sampai di office, terus capai telefon atas kaunter, terus keluar. Tengok phone, ada 7 misscalled. Adoi, menjawab pulak. On the way ke pejabat tanah, cek borang yang patut dihantar, nak bagi sekali IC. Sekali IC takde. Alamak, apa nak buat ni. Ok, takpe, settle dulu borang kemudian cari IC.

Dah selesai di pejabat tanah, saya balik ke office. Saya check lagi sekali IC suami. Takde. Alamak, nak buat macam mana ni. Matilah kena marah. IC kot. Penting. Dua tiga kali saya patah balik ke kedai fotostat tu. Hampir kena marah.

Tokey kedai : Kalau ada kita bagilah. Takkan nak simpan IC orang pulak.

Saya memang blur habis. Tak ingat jatuh dekat mana. On the way balik ke office, mulut saya tak henti-henti zikir Ya Fattah. Memang zikir ni saya akan baca bila saya kehilangan barang. Atau saya tak jumpa dan ingat tempat saya letak barang. Dan, dengan izin Allah, saya akan jumpa di kemudiannya.

Saya pun terus baca zikir Ya Fattah ni. Dah nak nangis dah. Sebab nanti kena marah dengan suami. Dalam kepala ni dok fikir kat mana la terjatuhnya, macam mana nak cakap dengan suami. Haih, macam-macam dalam kepala saya masa ni. Akhirnya saya duduk di kerusi dan tenangkan fikiran. Tawakal saja pada Allah. Sambil tu mulut dan hati tak berhenti-henti zikir. Saya yakin dengan zikir pembuka ni. Saya memang amalkan sejak saya belajar di UIA.

** Cerita ni panjang sikit. Huhu.

Pukul 3.00 petang, time saya balik rumah. Dah habis waktu kerja. Saya terus balik. Selesai solat, saya baring kejap. Kepala masih berfikir di mana hilangnya IC. Tiba-tiba bunyi mesej. Saya tengok mesej dari suami. Dia hantar gambar IC. Saya tanya jumpa mana. Dia suruh saya ingat. Memang saya tak ingat jadi saya diam dan baring. Tidur terus. Mana taknya, lega tak terkata.

Petang, dia balik rumah cerita semuanya. Rupanya terjatuh masa saya kelam kabut nak ke kereta. Ada satu pasangan pakcik dan makcik ni jenuh panggil saya nak bagitau ada benda jatuh tapi saya tak dengar. Saya nak cepat. Diorang tengok saya kelam kabut. Kemudian diorang pergi ambil barang yang jatuh. Sekali IC. Ha, diorang pun dah pening nak buat macam mana. Diorang pun masuk le dalam group whatsapp. Ha canggih kan pakcik ni. Main whatsapp tu. Pheww.

Ada orang yang kenal dengan suami saya, jadi call suami dan minta ambil di rumah pakcik tu. Suami pun lepas kerja terus singgah rumah pakcik tu. Syukurlah dapat pada orang yang baik. Alhamdulillah. Itu lah kekuatan zikir Ya Fattah ni.

al-fattah1

gambar ehsan en google

Leave a Reply

