Ayam Masak Bali

13467535_10157177815165438_313143959_o

Selamat berpuasa. Semoga puasa kita kali ini diberkati dan dirahmati Allah. Dah sepuluh hari kita berpuasa. Selama sepuluh hari itu lah saya masak sendiri untuk berbuka. Ha kagum kan. Hehe, saya jarang memasak tapi kalau masuk bulan puasa terus masak dengan semangat. Bukan apa, kalau beli di bazar ramadhan, buat sakit hati je. Dah lah tengah lapar, mahal pulak tu, bawa balik bila makan tak sedap di tekak. Spoil mood makan. Jadi lebih baik masak. Menu saya pun tak susah. Tak hebat macam orang lain. Cukup lauk dan sayur.

Disebabkan saya bukan minat memasak, jadi menu saya juga terhad. Sembang-sembang dengan kawan, dia bagi cadangan cuba resepi ayam masak bali. Ni first time saya dengar. Ok, google resepi. Saya dapat daripada blog sini. Tapi saya ada sedikit menderhaka. Saya ikut apa yang ada di rumah. Jadi resepinya macam kat bawah ni.

Bahan-bahan ;
Ayam
Bawang besar
Bawang putih
Kunyit hidup
Serbuk ketumbar
Serai
Kicap pekat manis
Cili kering
Asam keping
Minyak masak
Garam

Cara-cara ;
1. Kisar bawang besar, bawang putih, kunyit hidup dan cili kering.
2. Masak sampai pecah minyak.
3. Masukkan ayam, serbuk ketumbar, kicap pekat manis, asam keping dan serai.
4. Biarkan ayam masak.
5. Masukkan garam dan gaulkan.

Siap! Mudah saja cara saya. Tapi jujurnya ayam masak bali ni sangat sedap. Tambah nasi saya sampai dua pinggan waktu berbuka. Alahai…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s