Kek Arang

Cerita petang syawal. Tok saya buat kek lepas solat raya. Sebab malam raya letih masak ketupat. Makcik pulak letih masak rendang. Bukan kami tak nak buat kek, tapi tok saya cakap dia nak buat sendiri. Kami biarkan saja dia dengan resepinya. Hehe.

Dah selesai masak, selesai juga kami bersiap nak beraya, saya potong sikit kek untuk bawa. Selebihnya saya tanya tok saya nak letak mana. Katanya letak balik dalam oven. Ok, oven yang digunakan adalah oven jenis lama. Takde bunyi bila dah cukup masa. Jadi saya pun apa lagi letak elok-elok dalam pinggan dan letak dalam oven. Tutup oven. Siap keluar.

Banyak juga rumah saudara mara kami beraya. Lewat petang kami balik ke rumah. Sampai saja, masuk dapur nak cuci tangan tengok ada kek hitam. Haha. Saya pun belek punya belek. Ni kek pagi tadi ni. Pelik kenapa rentung. Bila tok dan makcik saya masuk dapur, tengok pelik. Tok saya kelam-kabut panggil pakcik saya yang tengah tidur.

Tok : Awat kek jadi lagu nih, ahmad!
Pakcik : Hmm, mak tinggai kek dalam oven yang tak tutup suis.
Makcik : Haaaa biaq betui mak ni.
Tok : Laaa, mak lupalah tu. Mak ingat dah tutup suis. Along tanya mak tadi nak boh mana, mak suruh boh dalam oven ja, senang.

Saya angguk jelah. Nak gelak pun ada. En hadi tengok saya. Saya senyum jelah. 

Pakcik : Nasib baik ahmad nak pi lohorq (zohor) tadi ahmad peghasan. Sebelum tu dok bau dah. Sambil dok pikiaq mesti mak ada tinggai apa ataih dapoq tak tutup api. Keluaq ja tengok dah berasap.
Makcik : Nasib baik tak terbakaq dapoq!!!

Kempunan makcik saya nak makan kek raya. Kui kui kui.

13621373_10157287183760438_1360463266_o

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s